Každý, kdo podniká, ví moc dobře, jak důležitá je zahraniční klientela. Rozsahem můžete mít zahraničních zákazníků dvacet pět ze sta, ale v konečném důsledku pro Vás představují sedmdesátiprocentní příjmy. A to se tedy rozhodně počítá a vyplatí.

Nejsou to ovšem jen peníze, které od zahraniční klientely získáte. Jedná se také o vyšší prestiž. Zahraniční klientela samozřejmě nasazuje podstatně vyšší laťku našemu podnikání a nutí nás k dalšímu rozvoji a to jak profesnímu, tak personálnímu.

Není tedy od věci, pokud jste ve svém podnikání úspěšní, založit si v zahraničí pobočku, výrazně to usnadní získávání nových zakázek i komunikaci s klientelou. Ale proč zrovna pobočku? Proč ne rovnou sídlo firmy? Jednak se bude pravděpodobně jednat o prestižní adresu, která poslouží jako
dobrá reklama a přináší to určité výhody.
 

Sídlo firmy v cizině se vyplatí

Zní to možná absurdně a ne právě vlastenecky, když Čech zakládá například v Německu firmu, aby posléze stávající České sídlo proměnil na německou pobočku. Ale Vy musíte myslet především ekonomicky a myslet na prospěch firmy i osobní prospěch.

V tomto ohledu představuje Evropská unie výhody, protože platí určitá pravidla pro každou zemi v EU. Pokud budete podnikat v zahraničí déle než deset let (bude tam sídlo Vaší firmy), máte nárok také na důchod dané země. A ten je samozřejmě podstatně vyšší než ten náš. Pokud si tedy jako podnikatel či podnikatelka počínáte úspěšně a obchodujete se zahraničím, toto by jistě stálo za zvážení.

Samozřejmě se naskýtá otázka. Jakým způsobem se platí sociální a zdravotní pojištění? Platí, že hrajete podle pravidel té země, kde máte sídlo firmy. To znamená, že platíte sociální a zdravotní pojištění platné například v Německu. Obava, že musíte platit sociální a zdravotní pojištění v Česku i v zahraničí, je rozhodně zbytečná.